Światowy Dzień Czytania Tolkiena, który przypada co roku
25 marca, w tym roku, stał się inspiracją do zorganizowania w bibliotece szkolnej wspólnego czytania fragmentów powieści J. R. R. Tolkiena: „Hobbit, czyli tam i z powrotem”.
Uczniowie klas VI a, VI b i VI c wzięli czynny udział w projekcie edukacyjnym: FENOMEN TOLKIENA, który miał na celu poszerzenie wiedzy na temat życia i twórczości J. R. R. Tolkiena. Każda z trzech klas VI w grupach wykonywała przydzielone jej zadania, które prezentowała innym grupom.
Wspólnym zadaniem dla wszystkich grup było głośne czytanie w szkolnej bibliotece wybranych fragmentów powieści: „Hobbit, czyli tam i z powrotem” J.R.R. Tolkiena oraz wspólne układanie puzzli z Władcy pierścieni (1000 elementów) przy muzyce filmowej. W ramach lekcji informatyki uczniowie chętnie rozwiązywali zagadki, rebusy i quizy na temat powieści J. R. R. Tolkiena, układali interaktywne puzzle, przestawiające sceny z Hobbita, tworzyli graficzne obrazy tworząc chmurę wyrazową oraz przygotowali i opracowali materiały na gazetkę na temat J.R.R. Tolkiena i jego twórczości. Chętni uczniowie wykonali także prace plastyczne związane z tematyką powieści „Hobbit, czyli tam i z powrotem”.
Śledząc książki mistrza fantastyki można zauważyć, że hobbici, ludzie, elfy i krasnoludy byli smakoszami. Wspólnie przyjrzeliśmy się smakołykom, które jedzono w Śródziemiu. Podczas zajęć kulinarnych, uczniowie postanowili sprawdzić czy bohaterowie powieści mieli rację… Zajęcia w szkolnej stołówce cieszyły się dużym zainteresowaniem: wspólne przygotowanie i pieczenie lembasów (chlebków elfickich) według przepisu z książki kucharskiej pt. „Kuchnia filmowa”. Uczniowie rozwijali swoje umiejętności kulinarne i jak na elfów z powieści przystało, zajadali się własnymi wypiekami a także dzielili się nimi z nauczycielami i uczniami.
Podsumowaniem całego projektu jest obszerna fotorelacja oraz gazetka ścienna w bibliotece szkolnej. Jak widać, lekturę omawianą na języku polskim można „dotknąć” niemal z każdej strony i wielopłaszczyznowo: od poznania ciekawostek z życia autora powieści, przez głośne czytanie fragmentów jego powieści, słuchanie muzyki, wspólne układanie puzzli, rozwiązywanie interaktywnych zagadek, ekspresji plastycznej na konsumpcji elfickich przysmaków kończąc…